hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کردستان| دردسر خودروهای فرسوده در سنندج

کردستان| دردسر خودروهای فرسوده در سنندج

با افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مردم، خودروهای فرسوده و کهنه بار دیگر میهمان سنندج شده‌اند.

 به گزارش تسنیم باوجود خودروهای فرسوده و افزایش روزافزون تعداد آن‌ها، هوای سنندج در تنگنا قرارگرفته درحالی‌که جلوگیری از ورود و تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن مؤثر باشد، بنابراین از متولیان امر انتظار می‌رود همانند اکثر استان‌های کشور که تردد خودروهای فرسود ممنوع است، برنامه و قوانین بازدارنده‌ای برای جلوگیری از گسترش این معضل در شهرهای کردستان نیز لحاظ کنند.

تعطیلی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده در استان کردستان

داوود درویشی دبیر شورای ترافیک استان کردستان در خصوص تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر اظهار داشت: متأسفانه کنترل و مدیریت این امر موضوعی کشوری است و در سطح استان نمی‌توان برای آن تصمیم گرفت. او افزود: کارگروه کنترل تردد خودروهای اسقاطی در استان تشکیل‌شده اما بنا به دلایلی ازجمله ممنوعیت ورود خودروهای خارجی این مهم تاکنون اجرانشده است. دبیر شورای ترافیک استان کردستان تصریح کرد: درگذشته واردات خودرو خارجی آزاد بود و به ازای هر خودروی وارداتی 3 خودرو توسط شرکت‌های واردکننده و متولیان آن وارد چرخه اسقاط می‌شد. او با اشاره به دلیل تردد خودروهای فرسوده در ناوگان عمومی و عدم اسقاط آن‌ها افزود: در حال حاضر علی‌رغم عدم واردات خودروی خارجی اکثر مراکز اسقاط استان تعطیل‌شده و خودروهای فرسوده وارد چرخه حمل نقل استان می‌شود. درویشی خاطرنشان کرد: درگذشته بالغ‌بر 20 هزار دستگاه خودرو در سنندج اقساط می‌شد اما در حال حاضر این تعداد به 200 دستگاه رسیده و بسیاری از مراکز اسقاط خودروهای فرسوده در شهرستان سقز و قروه تعطیل‌شده و 2 مرکز اسقاط «اندیشه منور و راهیان طریقت» سنندج نیز با تعدیل نیرو و تعطیلی مواجه شدند؛ و تعمیر مکرر موتور و دیگر قطعات خودروهای فرسوده باعث جذب و از بین رفتن سرمایه ملی شده و علاوه بر آن شاهد افزایش آلودگی ناشی از تردد این خودروها در سطح شهر هستیم. دبیر شورای ترافیک استان کردستان عنوان کرد: در حال حاضر امکان اسقاط خودروهای فرسوده وجود ندارد و شاهد تردد خودروها در سطح شهر هستیم و به دلیل معاملات قولنامه‌ای، آماری برای خودروهای اسقاطی وجود ندارد.او در پاسخ به سؤالی مبنی بر نوع فعالیت کارگروه تشکیل‌شده اظهار کرد: کارگروه نظارت بر مراکز اسقاط استان فعالیت خود را از گذشته آغاز کرده و سال گذشته به کارگروه کمسیون ماده 17 مراکز اسقاط کردستان تغییر نام داد. دبیر شورای ترافیک استان کردستان یادآور شد: این کارگروه متشکل از شهرداری سنندج، سازمان‌های محیط‌زیست، پلیس راهور، راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای، صنعت معدن و تجارت و استانداری کردستان بوده و بر مراکز اسقاط استان و جلوگیری از تخلف آن‌ها نظارت دارند اما به دلیل تعطیلی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، این کارگروه نیز فعالیت چندانی نداشته و جلسات روتین دراین‌باره تشکیل می‌شود.

معاینه فنی برای خودروهای فرسوده در کردستان صادر نشود

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست کردستان نیز با اشاره به ورود خودروهای فرسوده به سطح شهر اظهار داشت: ورود بی‌رویه ماشین‌هایی فرسوده به داخل استان به معضل بزرگی تبدیل‌شده و مراکز معاینه فنی باید این امر را کنترل کنند. اقبال حمیدی خاطرنشان کرد: درگذشته هماهنگی مناسبی بین قیمت ماشین و وام‌های پرداختی وجود داشت و مردم نیز راغب به اسقاط خودروهای فرسوده و خرید خودروی نو بودند اما متأسفانه افزایش چشمگیر قیمت خودرو در مقابل مبلغ ناچیز وام‌ها همانند دو کفه نامتوازن ترازو عمل کرده و مردم توانایی اسقاط و تهیه خودرو تازه را ندارند. او افزود: در حال حاضر شاهد تردد ماشین‌هایی با عمر بیش از 30 سال در ناوگان حمل و نق عمومی هستیم درصورتی‌که طبق آئین‌نامه عمر مفید ماشین‌های شخصی 20 سال و ماشین‌های عمومی نیز 10 تا 15 سال است. معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست کردستان تصریح کرد: راهنمایی و رانندگی باید معاینه فنی این خودروهای فرسوده را کنترل و اجازه صدور معاینه فنی و تردد این خودروها اسقاطی در سطح شهر را ندهد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد